29 / 9 - lasagne

På hemkunskapen idag blev det ett lite praktiskt prov efter vårat läxförhör på äpplen & köttfärs. Det i skulle laga var vegetarisk lasagne. Och det var faktiskt gott! Lite variation med vanlig lasagne med massor av köttfärs och så. Tänkte lägga upp ett litet recept på det, men såklart så hade jag inte med mig pärmen hem, så de här receptet är ungefär så som måltiden är.

Vegetarisk lasagne 2 port.
grönsaksfyllning:

1/2 gul lök
1 klyfta vitlök
2 halvor paprika i olika färger.
ca 1/4 squash
2 dl tomatkross
2 dl vatten
1/2 buljongtärning

Hacka och fräs sedan löken och paprikan i en kastrull eller exempelvis wookpanna, ca 2-3 min. Lägg i squashen som du delat i tärningar. Fräs 2 min till. Tillsätt tomatkross,  vatten och buljongtärning. Låt koka i 5 minuter på rätt svag värme.

"ostsås":

3 dl mjölk
1-1/2 dl mjöl
salt, peppar
ost

Blanda ihop mjölken och mjölet när det är kallt. Sätt det på värmen och låt koka upp. Det ska koka ungefär 3 minuter med ständig "omrörning". Annars bränner det fasst i kastrullen. Lägg i hälften av osten (så mycket du vill ha) i såsen.

Lägg sedan varranat lager grönsaksfyllning och varranat lager med pastaplattor om vartannat i en form. Börja med fyllningen så inte det bränner fasst i botten på formen. Överst häller du på den vita såsen och strör sedan över den sissta osten. Låt grädda i ugnen på 225 grader i 20 minuter.

Pröva det är riktigt gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0